اخبار فناوری

با عمیق‌ترین چاه‌های جهان آشنا شوید؛ از چاه ابرژرف کولا تا درازگودال ماریانا

زومیت

به دلایل مختلف، رفتن به فضا راحت‌تر از کندن حفره‌ای عمیق در زمین است. رفتن به فضا آسان‌تر است؛ زیرا فضا خالی است؛ درحالی‌که هرچه به اعماق زمین می‌رویم، دما و فشار افزایش پیدا می‌کند. با وجود این مشکلات، انسان‌ها موفق شده‌اند حفره‌های عمیقی را در زمین ایجاد کنند.

فقط انسان‌ها نیستند که می‌توانند حفره‌های عمیقی را ایجاد کنند. خودِ زمین نیز توانایی چشمگیری در ایجاد حفره‌های مختلفی هم روی خشکی و هم درون دریا دارد. گاهی حفره‌ها درنهایت با باران یا سنگ پر می‌شوند و گاهی هم به شکل شکاف‌های عظیم برجای می‌مانند.

نکته‌ی مهم درباره‌ی حفره‌های زمین آن است که مهم نیست کجا ایجاد شوند یا چقدر عمیق باشند، زندگی همیشه در آن‌ها جریان دارد. همچنین، اهمیتی ندارد حفره طبیعی یا ساخته‌ی دست بشر باشد؛ انسان‌ها همیشه می‌خواهند بدانند در ته حفره چه می‌گذرد.

درحال‌حاضر، پیدا‌کردن حفره‌ای که قبلاً کاوش نشده باشد، دشوار است؛ اما با پیشرفت فناوری حفره‌های بیشتری ایجاد و عمق آن‌ها بیشتر و بیشتر خواهد شد.

درحالی‌که انسان‌ها هنوز به ناپیوستگی موهوروویچ (مرز میان پوسته و گوشته زمین) نرسیده‌اند، دیر یا زود به آن دست پیدا خواهند کرد. درادامه با زومیت همراه باشید تا با ۱۱ چاه عمیق جهان آشنا شوید.

کپی لینک

رصدخانه ردیاب نوترینو آیس کیوب جنوبگان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا